Örebro
Anna, den busschaufför som körde den aktuella turen då en buss totalförstördes av passagerare, tror inte nödvändigtvis att lösningen ligger i fler kameror utan snarare fler kontrollanter.
Hennes lösning är också att engagera fler kontrollanter för att få stopp på dem som nu vet att de relativt riskfritt kan åka gratis. Konflikter med passagerarna gör att många slutar efter kort tid eller väljer att köra andra linjer än de som går inne i Örebro. Hon får stöd av skyddsombudet Edina Isakovic.
”Blodtrycket skenade”
– Så var det för mig. Mitt blodtryck skenade och jag hade problem med magen, till slut orkar man inte längre. Att köra landsortslinjerna är rena himmelriket, säger hon.
Från bussföretaget Nobinas sida säger man att mängden kontrollanter styrs av Länstrafiken, men att man i slutet av augusti ska den trygghetsgrupp som bland annat består av Nobinas huvudskyddsombud och representanter från Brottsförebyggandet rådet.
– Den här händelsen kommer naturligtvis att stå högst upp på agendan då, men om lösningen är fler kontrollanter, väktare eller något annat återstår att se, säger Håkan Hultberg, tillförordnad trafikchef på Nobina.
Källa/läs mer: http://na.se/krim/1.1758268-fler-kontrollanter-skulle-forbattra-situationen
(Bilden har inget med atrikeln att göra )
Så resonemanget är att man förstör bussar för att man inte behöver betala biljetten när man åker, inte det att personen verkade hotfull? Om jag bjuder nån på en resa, kommer det sluta med förstörelse då? Eller är det tänkt att kontrollanterna ska agera sköld innan bussen hinner förstöras?
Det är väl bara att skattefinansiera busspriset istället så slipper man få både konflikter och dyra kontrollanter, dyra biljettsystem och dyra personalvårdskostnader.